پارتیشن آکوستیک

یازار :

+0 به یه ن

مطمئنا شما نیز در محل زندگی یا محل کار خود از آلودگی صوتی رنج می برید. با پیشرفت روز افزون زندگی مدرن و افزایش ازدحام این نوع آلودگی نیز در حال افزایش است. حتی در آرام ترین محله ها و شهرها نیز نمی توان از این معضل در امان بود. حتی در ساختمان‌های بلند و در طبقات بالا هم این سر و صدا نیز به دنبال شما می‌آیند چرا که معمولا اطراف ما را خیابان‌های پر رفت و آمد احاطه کرده‌اند. این موضوع در همه جای شهر قابل درک است.از سوی دیگر نحوه ساخت ساختمان ها به شکلی است که صدا به راحتی از واحدی به واحد دیگر منتقل می شود.

با توجه به این موضوع، در این مقاله از پرچین به پارتیشن آکوستیک یا پارتیشن عایق صدا اشاره خواهیم کرد.

آلودگی صوتی در محیط کار یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن تمرکز کارکنان و کاهش بهره وری است. ضروری است که مدیران به دنبال راهکارهایی اصولی و بهینه به منظور کاهش آلودگی صوتی در محیط کار خود باشند.

در جولای سال 2003 قانونی در صنعت ساختمان سازی تصویب شد که می بایست محیط  به نحوی طراحی و ساخته شود که میزان صوت عبوری از هر دیوار به محیط کنار بیشتر از 40 دسی بل نباشد. اما متاسفانه با ساخت و سازهای کنونی این مقدار به مراتب بیشتر از مقدار مصوب می باشد. بنابراین آلودگی صوتی تقریبا در همه جای دنیا در سال های اخیر به شدت گریبان گیر بشر شده است.

در محیط هایی که آلودگی صوتی زیادی در آنجا است مثلا نزدیک به خیابان‌ها، باید از دیوارهای عایق صوت استفاده شود. به نسبت میزان آلودگی صوتی، نوع عایق‌بندی و متریال استفاده شده نیز متفاوت است. یکی از بهترین راه های برای جلوگیری از این موضوع استفاده از مترایال مناسب در مرحله ساخت است.

همانطور که اشاره شد نوع عایق‌بندی و متریال استفاده شده به نسبت میزان آلودگی صوتی متفاوت است. در واقع انواع سازه ‌های عایق صدا و دو جداره و حتی انواع متریالی که می‌توانند صدا را کاهش دهند، در رسیدن شما به یک محیط ساکت و مملو از آرامش کمک می‌کند.

آلودگی صوتی به راحتی می تواند سیستم عصبی شما را تضعیف کند، باعث علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، تپش قلب، اضطراب و غیره شود، و زندگی روتین و حتی سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

پارتیشن آکوستیک چیست؟

پارتیشن ‌ها در اصل برای جداسازی و تقسیم ‌بندی فضا به قسمت‌های مختلف، طراحی و تولید شده‌اند. اما این محصولات قابلیت ‌های به خصوص دیگری هم دارند که در بعضی مواقع تنها عامل استفاده از آن‌ها در راستای بهره بری از همین خصوصیت بارز آن ها است. یکی از این خصوصیات عایق صدا بودن برخی از پارتیشن‌ هاست.

تا اینجا با آلودگی صوتی و اهمیت حذف آن آشنا شدید. پارتیشن های آکوستیک، یکی از روش های رایج و موثر برای حذف آلودگی صوتی در خانه ها و محیط های اداری است. در پارتیشن آکوستیک از متریال های مختلفی از جمله چوب، فوم، پشم سنگ، و … که به صورت تک جداره و دوجداره طراحی و ساخته می‌شوند.

در مقالات گذشته در مورد انواع پارتیشن اداری صحبت کرده ایم و تفاوت های آن ها را مورد بحث قرار دادیم. اما اگر هدف اصلی شما در استفاده از پارتیشن کاهش آلودگی صوتی است؛ قطعا ما به شما پارتیشن آکوستیک را پیشنهاد می کنیم.

جالب است بدانید این نوع پارتیشن ها به همان نحوی که عایق صدا می باشند، تاثیر فوق‌ العاده‌ای در عایق ‌بندی حرارتی نیز دارند. به عبارتی این نوع پارتیشن، حرارت و برودت را هم از خود عبور نمی‌دهد. بنابراین استفاده از آن همزمان باعث حفظ تعادل دمای محیط و جلوگیری از هدر رفتن انرژی هم می شود .

انواع پارتیشن آکوستیک

پارتیشن آکوستیک یا عایق صوتی انواع مختلفی دارد. به طور کلی تنوع بالای این دسته از پارتیشن ها است که بسیاری از مجموعه ها به استفاده از این سبک روی می آورند . در ساخت این نوع پارتیشن از متریال های متعددی استفاده می‌شود و ساختار آن نیز مدل ‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

با توجه به طراحی محیط کاری و نیاز شما، می توانید هر یک از این پارتیشن های آکوستیک را برای استفاده در دفتر کار خود انتخاب نمایید.



  • [ ]